Załącznik
do Uchwały Nr 4/2015
Walnego zgromadzenia członków Stowarzyszenia
w dniu 28 maja 2015 r.
Statut
Stowarzyszenia
„Błoński Uniwersytet Trzeciego Wieku”
(tekst jednolity)
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Stowarzyszenie „Błoński Uniwersytet Trzeciego Wieku”, zwane w dalszej części Uniwersytetem, działa na podstawie przepisów Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. 2001 r. Nr 79 z późn. zm.) i Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o Działalności Pożytku Publicznego i Wolontariacie (Dz. U. 2003 r. Nr 96 z późn. zm.) oraz niniejszego Statutu.
§ 2.
Uniwersytet jest dobrowolnym, samorządnym zrzeszeniem osób fizycznych oraz osób prawnych jako członków wspierających.
§ 3.
Uniwersytet opiera swoją działalność na społecznej pracy członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników za wynagrodzeniem oraz wolontariuszy.
§ 4.
Uniwersytet może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
§ 5.
Nazwa Uniwersytetu jest prawnie zastrzeżona.
§ 6.
Uniwersytet nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
§ 7.
Uniwersytet jest założony na czas nieograniczony.
§ 8.
Podstawowym celem działalności Uniwersytetu jest prowadzenie kształcenia ustawicznego.
Uniwersytet prowadzi działalność na rzecz rozwoju intelektualnego ogółu społeczności lokalnej i wsparcia grup znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej.
§ 9.
-
Uniwersytet ma prawo do używania pieczęci, emblematów i odznak związanych z działalnością, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
-
Uniwersytet nie może:
-
udzielać pożyczek lub zabezpieczenia majątkiem Stowarzyszenia swoim członkom, członkom organów lub pracownikom oraz osobom, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwane dalej „osobami bliskimi”;
-
przekazywać majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
-
pozwalać na korzystanie z majątku przez członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji;
-
dokonywać zakupu towarów lub usług na szczególnych zasadach od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
Rozdział II
Nazwa, siedziba i obszar działania
§ 10.
Pełna nazwa Uniwersytetu brzmi: „Błoński Uniwersytet Trzeciego Wieku”.
§ 11.
Siedzibą Uniwersytetu jest miejscowość 05 – 870 Błonie, ul. Jana Pawła II 1 B.
§ 12.
Obszarem działania Uniwersytetu jest Rzeczpospolita Polska i obszar poza granicami Kraju.
Rozdział III
Cele i sposoby działania
§ 13.
Działalność Uniwersytetu ma na celu:
-
Prowadzenie działalności edukacyjnej w ramach systemu kształcenia ustawicznego skierowanej do osób w wieku dojrzałym oraz działalności publicznej na rzecz integracji wielopokoleniowej.
-
Organizowanie i rozwijanie różnych form aktywności psychicznej i fizycznej osób dorosłych.
-
Propagowanie działań sprzyjających zachowaniu sprawności i zdrowia fizycznego i psychicznego.
-
Propagowanie zdrowego stylu życia, wolnego od uzależnień.
-
Upowszechnianie osiągnięć nauki, kultury, sztuki i techniki.
-
Pobudzanie inicjatyw społecznych w zakresie rozwoju życia kulturalnego i oświatowego.
-
Propagowanie wiedzy z zakresu środowiska naturalnego i zdrowia przed ujemnymi skutkami cywilizacyjnymi oraz inicjowanie działań mających na celu tę ochronę.
-
Upowszechnianie dobrych praktyk – promocja i integracja.
§ 14.
Cele określone w Art. 13 Uniwersytet realizuje poprzez:
-
Ścisłą współpracę z instytucjami rządowymi i samorządowymi w zakresie inicjowania i popularyzowania działań na rzecz organizacji czasu wolnego osób w wieku dojrzałym.
-
Organizowanie wykładów, seminariów, odczytów, konferencji, dyskusji oraz spotkań propagujących osiągnięcia naukowe i techniczne.
-
Organizowanie wycieczek krajoznawczych oraz integracyjnych wyjazdów kulturalno-oświatowych.
-
Organizowanie integracyjnych wyjazdów grupowych w ramach wymiany międzynarodowej w zakresie nauki, kultury i sztuki.
-
Współpraca z organizacjami pozarządowymi i instytucjami organizującymi różne formy pomocy osobom dotkniętym dysfunkcjami społecznymi z powodu choroby i uzależnień.
-
Organizowanie warsztatów jako formę aktywizacji społecznej oraz wspieranie różnych metod terapii społecznej.
-
Rozwój dialogu, partnerstwa publiczno – społecznego na rzecz rozwoju życia kulturalnego i społecznego.
-
Gromadzenie funduszy na działalność Uniwersytetu.
Rozdział IV
Członkowie ich prawa i obowiązki
§ 15.
Członkowie Uniwersytetu dzielą się na:
-
Zwyczajnych
-
Wspierających
-
Honorowych
§ 16.
-
Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, nie pozbawiona praw publicznych, obywatel Rzeczypospolitej Polskiej lub cudzoziemiec, który popiera cele Uniwersytetu i otrzymuje rekomendacje dwóch członków zwyczajnych.
-
Członkiem Wspierającym może być osoba prawna zainteresowana działalnością Uniwersytetu, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Uniwersytecie poprzez swego przedstawiciela.
-
Członkiem Honorowym może być osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla Uniwersytetu, która wniosła wkład w rozwój idei i realizację celów Statutowych Uniwersytetu.
-
Członków Zwyczajnych i Wspierających przyjmuje Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji.
-
Od decyzji Zarządu w sprawie odmowy lub przyjęcia w poczet Członków Uniwersytetu służy osobie zainteresowanej odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 30 dni od daty doręczenia postanowienia.
-
Tytuł Członka Honorowego nadaje Walne Zgromadzenie Członków na wniosek Zarządu.
-
Członek Honorowy Uniwersytetu ma wszystkie uprawnienia przysługujące Członkom Zwyczajnym za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
-
Członek Honorowy Uniwersytetu nie opłaca składek członkowskich.
§ 17.
-
Członek Zwyczajny Uniwersytetu ma prawo do:
-
czynnego i biernego prawa wyborczego w wyborach do wszystkich organów Uniwersytetu;
-
uczestniczenia we wszystkich formach działania służących realizacji celów Statutowych Uniwersytetu;
-
-
-
korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Uniwersytetu.
-
-
Członek Wspierający ma prawo do uczestniczenia z głosem doradczym w statutowych organach Uniwersytetu.
§ 18.
-
Członek Zwyczajny Uniwersytetu obowiązany jest do:
-
przestrzegania Statutu i Uchwał władz Uniwersytetu;
-
czynnego uczestnictwa w zebraniach i pracach Uniwersytetu;
-
regularnego opłacania składek i innych świadczeń na rzecz Uniwersytetu.
-
-
Członek Wspierający Uniwersytetu obowiązany jest do stosowania się do postanowień Statutu i uchwał organów Uniwersytetu.
§ 19.
Członkostwo w Uniwersytecie ustaje na skutek:
-
dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Uniwersytetu, zgłoszonej Zarządowi na piśmie po uprzednim uregulowaniu wszystkich zobowiązań odnośnie Uniwersytetu;
-
śmierci członka;
-
utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego;
-
skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich co najmniej 1 rok;
-
nieprzestrzegania postanowień Statutu lub działania na szkodę Uniwersytetu, co stanowi podstawę skreślenia członka Uniwersytetu przez Zarząd z listy członków.
§ 20.
Od uchwał Zarządu o skreśleniu z listy członków przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 30 dni od daty powiadomienia o skreśleniu z listy członków Uniwersytetu.
Rozdział V
Organy Uniwersytetu
§ 21.
1. Organami Uniwersytetu są:
-
Walne Zgromadzenie Członków Uniwersytetu,
-
Zarząd
-
Komisja Rewizyjna
2. Organem doradczym Uniwersytetu jest Rada Programowa.
§ 22.
Wybory do Zarządu i Komisji Rewizyjnej Uniwersytetu dokonywane są w głosowaniu tajnym spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
Odwołanie Zarządu i Komisji Rewizyjnej Uniwersytetu następuje również w głosowaniu tajnym.
Wybór i odwołanie Zarządu i Komisji Rewizyjnej Uniwersytetu może być dokonywane w głosowaniu jawnym, po zgłoszeniu i przegłosowaniu wniosku zwykłą większością głosów.
§ 23.
Do organów Uniwersytetu zostają wybrani ci kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga druga tura głosowania.
§ 24.
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej Uniwersytetu w trakcie kadencji skład osobowy jest uzupełniany spośród nie wybranych kandydatów według kolejności uzyskanych głosów. Uzupełnienie liczby członków nie może przekraczać 50% ogólnej liczby członków pochodzących z wyboru przez Walne Zgromadzenie Członków.
Walne Zgromadzenie Członków
§ 25.
- Walne Zgromadzenie Członków, zwane dalej Walnym Zgromadzeniem, jest najwyższym organem Uniwersytetu.
-
W Walnym Zgromadzeniu biorą udział:
-
z głosem stanowiącym Członkowie Zwyczajni,
-
z głosem doradczym Członkowie Wspierający, Honorowi i zaproszeni goście.
-
-
Walne Zgromadzenie może obradować w trybie zwyczajnym lub nadzwyczajnym.
-
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może być zwołane przez Zarząd w każdym czasie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach i obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
-
Sprawozdawcze Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na rok.
-
Zarząd zwołuje Walne Zgromadzenie z własnej inicjatywy, na żądanie Komisji Rewizyjnej lub przynajmniej 1/3 ogólnej liczby członków.
-
O czasie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Zarząd zawiadamia członków na piśmie co najmniej 14 dni przed terminem zebrania.
-
Walne Zgromadzenie obraduje według regulaminu obrad, zgodnie z uchwalonym porządkiem.
-
Obradami Walnego Zgromadzenia kieruje każdorazowo wybierane Prezydium składające się z 3 osób.
-
Prezydium Walnego Zgromadzenia wybierane jest w głosowaniu jawnym z nieograniczonej liczby kandydatów spośród obecnych członków Uniwersytetu, nie wchodzących w skład Zarządu i Komisji Rewizyjnej. Członkowie Prezydium wybierają spośród siebie przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
-
W skład Prezydium wchodzą członkowie Uniwersytetu, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
-
Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
-
Walne Zgromadzenie jest prawomocne przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. W przypadku frekwencji mniejszej niż połowa uprawnionych do głosowania, po 20 minutach odbywa się następne Walne Zgromadzenie, prawomocne i zdolne do podejmowania uchwał. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów.
-
Uchwały Walnego Zgromadzenia podejmowane są w głosowaniu jawnym.
-
Walne Zgromadzenie może podjąć uchwały w głosowaniu tajnym w konkretnej sprawie.
-
Z obrad Walnego Zgromadzenia sporządza się protokół podpisany przez przewodniczącego i sekretarza prezydium.
§ 26.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
1. Uchwalanie Statutu i jego zmian.
2. Uchwalanie regulaminów wewnętrznych.
3. Wybór i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej Uniwersytetu.
4. Uchwalanie kierunków działań Uniwersytetu.
5. Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Uniwersytetu.
6. Ustalanie wysokości składek członkowskich.
7. Udzielanie absolutorium Zarządowi Uniwersytetu i ocena działalności Komisji Rewizyjnej.
8. Rozpatrywanie odwołań od Uchwał Zarządu.
9. Rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Uniwersytetu lub jego organy,
10. Podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych.
11. Nadawanie i odbieranie na wniosek Zarządu honorowego członkostwa.
12. Podejmowanie Uchwały o rozwiązaniu Uniwersytetu i przeznaczeniu jego majątku.
Zarząd Uniwersytetu
§ 27.
-
Zarząd jest organem wykonawczym Walnego Zgromadzenia i naczelną władzą Uniwersytetu. Kieruje on całokształtem działalności Uniwersytetu, reprezentuje na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zgromadzeniem.
-
Zarząd liczy od 4 do 9 członków, którzy wybierają spośród siebie:
-
Prezesa
-
Wiceprezesa
-
Skarbnika
-
Sekretarza
-
-
Zarząd wybierany jest przez Walne Zgromadzenie na okres 4 lat.
-
Prezes kieruje pracami Zarządu i reprezentuje Uniwersytet na zewnątrz.
-
Zarząd do prowadzenia spraw Uniwersytetu może utworzyć biuro i zatrudniać pracowników.
-
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc.
-
Zarząd podejmuje Uchwały w obecności co najmniej połowy członków zwykłą większością głosów. W razie równej ilości głosów decyduje głos Prezesa.
§ 28.
Do zadań Zarządu należy:
1. Realizacja Uchwał Walnego Zgromadzenia.
2. Ustalanie budżetu i zarządzanie majątkiem Uniwersytetu.
3. Sporządzanie planów i sprawozdań z działalności Uniwersytetu.
4. Składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków.
5. Przyjmowanie i skreślanie z listy członków Uniwersytetu.
6. skreślony.
7. skreślony.
8. Wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności „Członka Honorowego”.
9. Określanie profilu działalności gospodarczej Uniwersytetu.
10. Wnioskowanie o ustalenie składek członkowskich.
11. Przyjmowanie zapisów i darowizn.
12. Zawieranie w imieniu Uniwersytetu umów i udzielanie pełnomocnictw.
13. Zatrudnianie pracowników zgodnie z obowiązującym Regulaminem Pracy i Regulaminem Wynagradzania.
Komisja Rewizyjna
§ 29.
-
Komisja Rewizyjna jest organem Uniwersytetu powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
-
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie na okres 4 lat.
-
Komisja Rewizyjna wybiera ze swego składu:
-
Przewodniczącego
-
Zastępcę
-
Sekretarza.
-
Członek Komisji Rewizyjnej nie może pełnić funkcji w innych władzach Uniwersytetu.
-
Osoba będąca członkiem Komisji Rewizyjnej nie może pozostawać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z żadnym z członków Zarządu i nie może być skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
§ 30.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
-
Kontrolowanie całokształtu działalności Uniwersytetu.
-
Występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli.
-
Wystąpienie do Zarządu z żądaniem zwołania Walnego Zgromadzenia.
-
Składanie na Walnym Zgromadzeniu wniosków o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium członkom władz Uniwersytetu.
-
Składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu.
§ 31.
Uchwały Komisji Rewizyjnej wymagają obecności co najmniej połowy członków tej Komisji i zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego.
Rada Programowa
§ 32.
Rada Programowa jest organem doradczym Uniwersytetu.
§ 33.
-
Członkami Rady Programowej są przedstawiciele:
-
Uniwersytetu,
-
Wybranych instytucji kulturalnych i oświatowych.
-
Mediów.
-
Władzy samorządowej.
-
-
Członków Rady Programowej powołuje i odwołuje Zarząd Uniwersytetu..
§ 34.
-
Do zadań Rady Programowej należy w szczególności:
-
-
Pomoc w opracowaniu ramowego planu działalności edukacyjnej Uniwersytetu,
-
Doradztwo w doborze tematyki wykładów, konferencji, seminariów, prelekcji i spotkań.
-
Pomoc w pozyskiwaniu wykładowców i prowadzących zajęcia.
-
Aktywny udział w realizacji zadań Uniwersytetu.
-
Rozdział VI
Majątek i fundusze Uniwersytetu.
§ 35.
Majątek Uniwersytetu stanowią: nieruchomości, ruchomości i fundusze.
Na fundusze składają się:
1. składki członkowskie,
2. dotacje, darowizny, spadki, zapisy.
3. wpływy z działalności statutowej Uniwersytetu i innych form działalności,
4. wpływy ze zbiórek okolicznościowych,
5. dochody z działalności gospodarczej Uniwersytetu służące realizacji celów statutowych, które nie mogą być do podziału między członków.
§ 36.
Skreślony.
§ 37.
Środki pieniężne są przechowywane wyłącznie na rachunku bankowym Uniwersytetu..
§ 38.
Działalność gospodarcza Uniwersytetu może być prowadzona według ogólnych zasad określonych odrębnymi przepisami.
§ 39.
Uniwersytet prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 40.
Oświadczenia woli w sprawach majątkowych i finansowych Uniwersytetu składane są przez Prezesa lub Wiceprezesa oraz Skarbnika.
§ 41.
Skreślony.
§ 42.
Skreślony.
Rozdział VII
Zmiana Statutu i rozwiązanie Uniwersytetu.
§ 43.
-
Uchwalenie Statutu lub jego zmiana oraz podjęcie Uchwały o rozwiązaniu Uniwersytetu przez Walne Zgromadzenie Członków wymagają bezwzględnej większości głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
-
Podejmując Uchwały o rozwiązaniu Uniwersytetu, Walne Zgromadzenie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Uniwersytetu.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe.
§ 44.
Statut Uniwersytetu oraz uchwały Zebrania Założycieli Uniwersytetu wchodzą w życie po uprawomocnieniu się stosownego postanowienia Sądu Rejestrowego.
§ 45.
W sprawach nie unormowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79 z późn. zm.) i Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o Działalności Pożytku Publicznego i Wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96 z późn. zm.)
Sekretarz Zebrania Przewodniczący Zebrania
Roman Nowoszewski Zbigniew Stępień